بسم الله الرحمن الرحيم
Hari ni nak berkongsi apa yang aku dapat mengenai nazar.. Kadang2 agak konpius gak, kite nie sebenarnye bernazar @ berniat or nazar = niat??? Jadi aku mengambil keputusan untuk men'google' time2 de mase nie kan.. Menurut sahabatmusleem, nazar & niat nie 2 bende yg berbeza.. dibawah, kate2 beliau....
Apakah perbezaan diantara nazar dan niat?
Maka jawabnya cukuplah ana jelaskan sedikit mengenai nazar dan niat ini sekadar untuk pengetahuan bersama. Nazar ialah mesti lafaz secara lisan yakni di mulut dan niat pula tempatnya ialah di dalam hati.
Contoh niat umpamanya Ahmad berniat untuk mendermakan sebanyak RM50 ke dalam tabung masjid. Sekiranya Ahmad tidak tunaikan apa yang diniatkan itu maka Ahmad tidaklah berdosa dan tidak pula wajib Ahmad tunaikan apa yang dia niatkan itu, sekadar sunat ditunaikan.
Jika seseorang itu berniat ingin melakukan sesuatu ibadat atau kebaikan kerana Allah tetapi tidak dilaksanakan apa yang diniatkan itu kerana sesuatu masalah atau sebagainya maka insyaAllah dia dapat 1 pahala untuk niat baiknya itu, sekiranya dia melaksanakan niat baik itu maka ditambah pula pahalanya.
Tetapi apabila dia berlafaz di mulut umpamanya dia berkata ”kalau aku dapat kerja kat petronas maka aku berNAZAR untuk masukkan dalam tabung masjid RM100” atau ”jika aku dapat kerja kat petronas maka MENJADI WAJIB KE ATASKU untuk bagi makan 3 orang miskin” maka apabila dia melafazkan sepertimana di atas atau seumpama dengannya maka menjadi wajib dia tunaikan. 2 lafaz di atas ini adalah diantara contoh lafaz nazar.
Wallahu’alam.
*ditulis oleh Al Azhar Addin**Mohon disebarkan, insyaAllah moga ilmu yang sedikit ini beroleh manafaat untuk semua.***setiap apa yang ana sebarkan berdasarkan mazhab syafi’e
Sumber: Al-Azhar Ad Din
Maka jawabnya cukuplah ana jelaskan sedikit mengenai nazar dan niat ini sekadar untuk pengetahuan bersama. Nazar ialah mesti lafaz secara lisan yakni di mulut dan niat pula tempatnya ialah di dalam hati.
Contoh niat umpamanya Ahmad berniat untuk mendermakan sebanyak RM50 ke dalam tabung masjid. Sekiranya Ahmad tidak tunaikan apa yang diniatkan itu maka Ahmad tidaklah berdosa dan tidak pula wajib Ahmad tunaikan apa yang dia niatkan itu, sekadar sunat ditunaikan.
Jika seseorang itu berniat ingin melakukan sesuatu ibadat atau kebaikan kerana Allah tetapi tidak dilaksanakan apa yang diniatkan itu kerana sesuatu masalah atau sebagainya maka insyaAllah dia dapat 1 pahala untuk niat baiknya itu, sekiranya dia melaksanakan niat baik itu maka ditambah pula pahalanya.
Tetapi apabila dia berlafaz di mulut umpamanya dia berkata ”kalau aku dapat kerja kat petronas maka aku berNAZAR untuk masukkan dalam tabung masjid RM100” atau ”jika aku dapat kerja kat petronas maka MENJADI WAJIB KE ATASKU untuk bagi makan 3 orang miskin” maka apabila dia melafazkan sepertimana di atas atau seumpama dengannya maka menjadi wajib dia tunaikan. 2 lafaz di atas ini adalah diantara contoh lafaz nazar.
Wallahu’alam.
*ditulis oleh Al Azhar Addin**Mohon disebarkan, insyaAllah moga ilmu yang sedikit ini beroleh manafaat untuk semua.***setiap apa yang ana sebarkan berdasarkan mazhab syafi’e
Sumber: Al-Azhar Ad Din
Tapi, kadang2 bile kite terlupe, eh aku nazar atau niat hari tue ea?? Persoalan ini telah di jawab oleh almalakawi. Beliau turut menulis secara detail tentang rukun2 nazar, syarat bernazar, syarat ucapan yang diguna untuk bernazar, syarat perkara yg dinazarkan & bahagian nazar... Merujuk kepada persoalan awal2 perenggan ini, ada salah seorng pembaca ada bertanya kpd almalakawi & di jawab oleh beliau spt di bawah:
Soalan
Assalamualaikum Ustaz,Bagaimana nazar kita sekiranya kita tidak ingat ketika kita berniat nazar itu kita niat di dalam hati atau melafazkannya?
Jawapan
Asal ketiadan bernazar. اليكين لا يزال بالشك yakin tidak dihilang dengan syak, yakin ialah tidak berlafas syak dan yang disyaki berlafas maka dikira tidak berlafas. sila lihat qadah-al-yakin-la-uzalu-bi-syaki.
Bila aku baca jawapan beliau, apa yg aku faham, barang siapa yang syak adakah dia telah memperbuat suatu atau tidak maka yang dikira asal iaitu dia tidak memperbuatnya. Untuk mengelakkan kemusykilan, ak pun tnye kpd ustaz ni disini & jawapannya adalah ya.. Alhamdulillah, ak pun sbnrnye ade kemusykilan ni coz ak pon xsure sblm nie ak bernazar ke x. Jadi, persoalan da terjawab ^^...
Asal ketiadan bernazar. اليكين لا يزال بالشك yakin tidak dihilang dengan syak, yakin ialah tidak berlafas syak dan yang disyaki berlafas maka dikira tidak berlafas. sila lihat qadah-al-yakin-la-uzalu-bi-syaki.
Bila aku baca jawapan beliau, apa yg aku faham, barang siapa yang syak adakah dia telah memperbuat suatu atau tidak maka yang dikira asal iaitu dia tidak memperbuatnya. Untuk mengelakkan kemusykilan, ak pun tnye kpd ustaz ni disini & jawapannya adalah ya.. Alhamdulillah, ak pun sbnrnye ade kemusykilan ni coz ak pon xsure sblm nie ak bernazar ke x. Jadi, persoalan da terjawab ^^...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan